Search

Radost z podvádění?

Ptá se mě kamarád při jedné debatě: „A ty jsi někdy měla taháky ve škole? Mě to přijde nemorální a takové nedůstojné.“

Co mu teď tak odpovědět. Nejenom, že jsem je měla, ale dokonce jsem z některých měla i radost.  Třeba při fyzice jsem měla vzorečky napsané tužkou na kalkulačce. A i když jsem zrovna s fyzikou nikdy problémy neměla, tak mi přišlo fascinující, že z mého úhlu jsou krásně čitelné, ale z úhlu pohledu stojícího učitele absolutně neviditelné. Pod svícnem je největší tma anebo prostě taková krásná ukázka fyziky v praxi.

Ale protože jsem vždy tíhla spíš k těm disciplínám, které se točí kolem lidí, dodnes vzpomínám na to, jak se celá třída puberťáků dokázala dohodnout na tom, že nenecháme propadnout 2 spolužáky z chemie. Ne, že by se nesnažili učit, ne že by to byli prvoplánoví flákači, ale každý máme něco, co nám nedává smysl jako protiváhu toho, co nám jde samo.

Jedna tedy krásně malovala a druhý uměl tou dobou 3 světové jazyky, ale před zvláštní písemkou, která měla rozhodnout, jestli s námi budou pokračovat dál, se v té první lavici (kde seděli, aby nemohli opisovat) klepali oba stejně.

Instrukce pro ně zněly jasně: Celou hodinu pište, když nebudete vědět, pište cokoli, až zazvoní, schoďte papíry „omylem“ na zem.

Instrukce pro nejchytřejší lidi ze třídy: Vypracujte zadání písemky s nějakou chybkou tak na dvojku/trojku a pošlete je do druhé lavice než skončí hodina.

Instrukce pro odváděče pozornosti: Těsně před koncem hodiny si k sobě zavolejte paní učitelku s nějakým dotazem.

Instrukce pro zbytek třídy: Jakmile zazvoní, je třeba udělat chaos, okamžitě se zvednout a při odchodu ze třídy udělat nával kolem prvních lavic, aby se mohly písemky prohodit.

Nemorální? Možná. Se svou morálkou a jejími následky se každý musí časem popasovat sám. Pro mě je dodnes spíš zázračné, jak tak početná a nesourodá skupina tikala jako hodinky, když jejich cílem bylo někomu pomoci. A kdyby tohle si odnášeli lidi do dospělosti, tak za mě a mou etiku by to na jedničku bylo 😊

Markéta Viehmannová

Sdílejte

Další příspěvky

V čem je ten problém?

„Já nechápu, v čem pořád vidíš problém,“ přišlo mi do zprávy tři dny před jedním velkým setkáním, které jsem pomáhala organizovat.

Životní kyvadlo

Dnes mám takový zařizovací den. Ráno rychle do Kauflandu pro Ferdu, kterého hodím večer na znak. Tak říkám procesu v

,,Zůstaň zlatej“

Citát patřící čtrnáctiletému chlapci jménem Ponyboy z knihy The outsiders(1970). Ponyboy se dá popsat hodně způsoby. Chlapec, co vyrůstá bez rodičů,